Ik heb
als startartikel, volgend artikel gekozen:
Het
vertrouwen dat tranen worden gedroogd, niet voor altijd, maar altijd weer.
Kleuters en ik : ervaringsgericht werken met jongere kinderen. - Jrg. 22, nr. 3
(februari-maart-april 2006) ; p. 5-11
We willen dat
kinderen lachen, spelen, plezier maken, etc. Bij dat beeld is het voor velen
moeilijk te accepteren dat kinderen ook intens verlies kunnen doormaken. We
willen kinderen hier liefst van sparen, maar verdriet komt zoveel voor in onze
maatschappij dat dit helaas onmogelijk is. Kinderen worden vroeg of laat toch geconfronteerd
met verlies.
In mijn
artikel staat uitgelegd dat het heel belangrijk is om kinderen te ondersteunen
bij hun rouwproces. Om te beginnen moeten we met kinderen praten over het
verlies en niet boven hun hoofd praten. Bij dit praten is het belangrijk om het
niet bij een eenmalig gesprek te laten maar telkens een gesprek aan te knopen
wanneer het kind er nood aan heeft.
Kinderen
praten over hun gevoelens en kunnen rouwen wanneer ze zich veilig genoeg
voelen. Door intens verdriet in een gezin kan de gezinssituatie plots veranderen
en daardoor onbekend worden voor het kind. Kinderen vinden hier even niet meer
de veiligheid om hun gevoelens te uiten. Hier ligt een belangrijke taak voor
juffen en meesters. Vaak veranderd de situatie op school niet waardoor het kind
hier wel nog veiligheid ervaren. Ze kunnen zich hier wel veilig genoeg voelen
om hun gevoelens ter sprake te brengen. Dan is het als juf of meester
belangrijk om hier op een verantwoorde manier mee om te gaan, met een duidelijk
besef wat verlies voor kinderen kan betekenen.
Bij de
gesprekken met kinderen is het belangrijk dat deze afgestemd zijn op hun
leeftijd, maar het moet wel een correcte uitleg zijn. Het is van cruciaal
belang om abstracte begrippen als ‘dood’ voor kinderen bespreekbaar te maken. Dit
kan bij kleuters heel wat vragen losweken. Deze vragen ontstaan vaak omwille van hun
concrete en letterlijke denkwijze. Kinderen worden hierbij vaak bezorgd om hun persoonlijke
problemen, waardoor vragen kunnen ontstaan als ‘Wie gaat me nu naar de
muziekschool brengen?’, etc. Het is belangrijk om te proberen hier een antwoord
op te geven, maar soms weten volwassenen er zelf geen antwoord op. Dan is het
belangrijk om dit aan het kind te zeggen.
Kinderen zijn
niet te jong om verlies te ervaren, wordt er in mijn startartikel gezegd.
Kinderen van alle leeftijden moeten bij verlies op een manier gesteund worden die aansluit bij
hun leeftijd. Wanneer kinderen niet goed ondersteund worden
kan er een gebrek aan vertrouwen in de wereld rondom hen ontstaan. Voor de
verdere ontwikkeling van het kind is het belangrijk dat dit gebrek niet
ontstaat.
In mijn
artikel wordt gezegd dat kinderen bij de confrontatie met verlies met schuldgevoelens
kunnen worstelen. Het is belangrijk om deze gevoelens te erkennen, zodat het kind zich niet onbegrepen voelt. Hierbij moeten we hen uitnodigen om over
die gevoelens te praten, aangezien dit de enige manier is om ze te verwerken.
Kinderen
kunnen slechts korte tijd met hun verlies bezig zijn. Daarom denken volwassenen
vaak dat kinderen over hun verdriet heen zijn, terwijl dit vaak helemaal niet
zo is. Dit leidt ertoe dat kinderen vaak zeer lange tijd bezig zijn met rouwen.
Het kan soms jaren duren. Daarbij samenhangend zien we dat kinderen vaak in hun
spel emoties verwerken. Ze spelen een nare situatie herhaaldelijk na om er op
die manier beter grip op te krijgen. Ze kunnen op die manier hun emoties tot
uiting brengen.
Daarnaast
kunnen de emoties van kinderen ook zeer explosief zijn. Het is belangrijk dat
kinderen deze emoties tot uiting kunnen brengen zonder hen er schuldgevoelens
over te geven. Volwassenen kunnen hierbij helpen door aandachtig te luisteren
en de achterliggende gevoelens proberen te achterhalen zodat ze hierop kunnen
ingaan.
Bij een
verliessituatie zien we vaak dat kinderen een terugval in hun ontwikkeling
doormaken. Bijvoorbeeld: een kleuter die zindelijk was, heeft terug veel natte
broeken. Dit kan een schreeuw om aandacht zijn. Hier moeten we als volwassenen
oog voor hebben.
Tot slot
staat er ook nog in mijn startartikel dat we bij kinderen soms zien dat ze hun
rouwproces uitstellen. Dit doen ze tot wanneer ze zich veilig genoeg voelen.
Hun basisnoden moeten voldaan zijn voor ze aan het rouwproces kunnen beginnen.
Het kan tot twee jaar duren voor ze zich veilig genoeg voelen om te beginnen
rouwen. We moeten hier als volwassenen voldoende geduld voor opbrengen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten