Marie zat op dat moment bij haar in de klas. Ze waren beste vriendinnetjes.
Ik wou te weten komen hoe Marie dit verlies heeft ervaren, hoe het als ouder was om daarmee om te moeten gaan, wat de school heeft ondernomen, wat zij van die initiatieven vond, etc.
Hoe ben je te weten
gekomen dat Marieke toen overleden was?
Dat was via mail. We hebben een mail gekregen. Dat was in
het weekend van Pinksteren. Pinksermaandagavond een mail van de ouderraad. Ik
zat toen in de ouderraad en dan is het doorgemaild naar de mensen van de
ouderraad. Want mijn man was naar de mails aan het kijken en ik was aan het
strijken. Dat zal ik nooit meer vergeten. Dat is zoiets die je nooit meer
vergeet hé. Miet (de mama van Marieke) zat op dat moment ook in de ouderraad.
Dan stond er in die mail dat Marieke en haar papa waren
omgekomen in een verkeersongeval. Zo stond het erin. En daarna op school
natuurlijk, via een brief.
De ouderraad werd dus als eerste gecontacteerd?
Ja, omdat Miet (de mama van Marieke) ook in de ouderraad
zat.
Hoe zijn de kinderen
te weten gekomen dat Marieke overleden was?
De kleuters werden ’s morgens samen met hun ouders
opgevangen in de eetzaal. Daar werd aan hen allemaal verteld wat er gebeurd
was. Men heeft er toen heel bewust voor gekozen om de ouders hierbij aanwezig
te laten zijn. Dan zijn de ouders vertrokken. In de klas hebben ze een hele dag
gewerkt over wat doodgaan is en wat er met Marieke gebeurd was. Er werden
herinneringen opgehaald. Dat was wel een zeer emotionele dag. Maar Marie wist
het ook al van ons. Wij hadden het haar verteld nadat we de mail hadden
gelezen. We zagen wel dat ze er niet zoveel van begreep. Maar toch vonden we
het belangrijk het haar al te vertellen. Ik had het haar verteld want de week ervoor, de vrijdag voor het Pinksterweekend, waren we nog samen met
Marieke naar de crèche gelopen. Omdat zij naast de crèche woonde en onze
jongste zat nog in de crèche. Wij waren dikwijls op hetzelfde uur in de school
om ons kinderen op te halen en daarom vertrokken we dikwijls samen. Dan bleef Marieke en
Marie wat spelen in de tuin van de crèche. Op de speeltuintjes van de
peutertuin daar.
We hadden nog een speldje gevonden van Marieke. Ik weet dat
nog heel goed, dat lag op de kast om dinsdag terug te geven. Ja, dat hebben we
nooit moeten doen. Dat is erg hé.
Hoe hebben de
kinderen hierop gereageerd?
Ze was nog klein, maar toch heeft dat op Marie een enorme
grote inpakt gehad. Ja, omdat het was haar naamgenoot, ze waren allebei van
april en waren de beste maatjes. We hadden nog net met Marieke en haar mama
naar de crèche gelopen vrijdag. We gingen samen vaak naar huis. Ze kwam ook
geregeld bij ons spelen of Marie ging daar spelen. En dan dat overlijden. Ons
Marie is mee naar de begrafenis geweest. Ik had haar mee naar de begrafenis genomen,
want ik dacht toen echt nog dat het gewoon een ongeval was. Ze had een tekening
gemaakt, eentje voor de papa van Marieke en eentje voor Marieke. Om dan mee te
geven. En dan werd er over die papa niets gezegd in de viering. Dat was voor
mij erg moeilijk. Ik heb daar toen zelf
een draai aan gegeven, dat die op een ander moment werd begraven en dat zijn
papa en mama hem liever in het dorp waar hij woonde wilden begraven. Later ben
ik van Miet (de mama van Marieke) het echte verhaal te weten gekomen. Zij is
mee geweest om afscheid te nemen eigenlijk en zij heeft daar echt wel heel lang
mee rondgelopen in haar hoofd. Dat ze daar dikwijls ’s avonds over praatte als wij gingen slapen. En ook zo de verhalen van de andere kinderen zo. Het was
zo vaak: Marieke is nu een sterretje of nee sommige vertelden dan op school,
Marieke is nu een spook en die komt ’s nachts spoken. En die angsten daarrond.
Ze was erg bang in deze periode.
Ook elke dag die foto die in de klas hing zien was voor haar
erg zwaar, merkten we. Het deed haar op elke moment van de dag aan het verdriet
denken. Ze werden telkens opnieuw geconfronteerd met dat overlijden. Die foto
hing in de kring waar ze ’s morgens welkom deden en bidden zeker ook. Ja, zij
is daar heel lang bang over geweest. Ook dat doodgaan, dat je zo plots dood
kan gaan. Een ongeval, en ja zij was daar heel erg mee bezig.
Welke initiatieven
heeft de school genomen na het overlijden van Marieke?
Ja, eerst en vooral zijn wij als ouders en de kleuters van
de klas op eerste schooldag na het ongeval opgevangen. In de klas werd ook veel
over Marieke en de gebeurtenis gesproken met de kleuters. Er werden heel wat
verwerkingsactiviteiten gedaan, zoals kringgesprekken, knutselactiviteiten,
etc. Marie had hier veel aan en vertelde er vaak over.
Daarnaast werd er ook met de rouwkoffer gewerkt. De school
heeft deze toen aangekocht en deze hebben ze dan ingezet. Hierover is er ook
een informatieavond geweest voor ouders. Daarop was toen redelijk veel volk
aanwezig. Ze hebben hierbij voornamelijk gewerkt met de jaargenoten. Maar ook
op schoolniveau werden enkele acties genomen, zoals bijvoorbeeld een
eucharistieviering in de kapel, etc.
Ook werd er vanaf de eerste dag een grote ezel met een foto
van Marieke in de inkomhal gezet. Er lag een rouwregister bij dat mensen konden
tekenen. Er brandde heel de tijd een kaarsje op de tafel.
Daarnaast heeft de school er samen met Miet (de mama van
Marieke) voor gekozen om de kinderen te laten deelnemen aan de
afscheidsviering. Er werd een koor samengesteld met kinderen uit de
verschillende jaren. Dit koor zong verschillende liedjes tijdens de
plechtigheid. Ook hebben de kleuters van Marieke haar klas een lied gezongen
tijdens de viering. Dat ken ons Marie nog altijd heel goed.
Wat mij ook altijd zal bijblijven is Karel die het lied van
Boudewijn De Groot voor een stuk voorgelezen heeft. Hij was nog zo klein maar
wou dit zo graag doen. Die kon amper lezen, maar toch dat was een kleuter. Het
was zo mooi en die las dat perfect voor.
Na een jaar werd er ook een herdenkingsviering gedaan. Dat
herinner ik me nog goed. Daar ben ik samen met Marie naartoe geweest. De
vriendinnetjes van Marieke hebben daar samen de vlinderdans gedanst. De
vlinderdans was een dansje dat ze samen hadden geleerd op school voor de
schoolmusical. Marieke had hier zelf nog aan meegedanst op het schoolfeest. De
school was in die zin wel erg betrokken bij het afscheid van Marieke. Die
musical uit de school werd helemaal herwerkt naar afscheid nemen en ja een
vlinder, nieuw leven.
De school heeft hierin wel wat informatie niet verteld. Ze
hebben de oorzaak (namelijk dat de papa expres ergens tegen is gereden om zich
te wreken op de echtscheiding) niet aan de mensen hun neus gehangen. Maar ja,
is dit goed of niet goed… Wanneer ze alles gaan vertellen, waar is dan de
privacy? Van de mama? En van de familie? Dat weet ik niet goed. Wat wou zij dat
er verteld werd, geweten werd? En hoe?
Wat vind jij van de
initiatieven die de school toen genomen heeft?
Dat vind ik moeilijk, ik vind dat de school ongelooflijk
zijn best heeft gedaan. Ze hebben heel veel goede dingen verwezenlijkt. Ik denk
dat dit erg moeilijk is, want je kan hiervoor wel richtlijnen volgen, maar ja…
Het blijft toch een geval apart.
En het raakt iedereen in de school wel denk ik. Je ziet, jij
zat in het zesde en ging veel helpen bij de kleuters. Het raakt jou ook sterk
dan. Maar ik denk dat het alle ouders ook wel diep raakt. Het confronteert je
met zaken waar je liever niet meer in contact komt. Ook op de kinderen heeft
het een grote invloed gehad denk ik. Kinderen werden angstig en er gingen
tussen de kinderen heel wat verhalen de ronde. Daar hebben ze misschien minder
rond gedaan, maar is dat slecht? Dat vind ik een moeilijke vraag…
Ik heb wel gehoord in de wandelgangen van school dat er heel
wat opmerkingen waren over de foto. Dat kinderen altijd opnieuw geconfronteerd
werden met de gebeurtenis. Dat er mensen waren die zich daar vragen bij stelde,
maar ik heb daar eigenlijk niet echt een mening over of dat goed was of niet
goed was. Ik denk dat zoiets verschillende kanten heeft. Enerzijds is het mooi
dat het niet vergeten wordt, dat ze opgenomen blijft in de gemeenschap van de
school. Anderzijds is het wel zo dat het inderdaad altijd die confrontatie is.
Maar als daar dan op een goede manier mee omgegaan wordt, denk ik dat het wel
heel zinvol kan zijn. Maar dat is dan denk ik de taak van de kleuterjuf denk
ik. Dat werkt ook troostend denk ik, want ze is niet vergeten, ze is nog bij
ons. Zo voelde Marie dit ook wel aan.
Maar voor de kleuterjuf is dit volgens mij ook echt niet
gemakkelijk. Ik werk in een bibliotheek en vorige week was er een juf van het
tweede leerjaar waarvan één van de kindjes is uitgevallen met kanker dat ze
plotseling ontdekt hebben en die heeft wat gemaild met mij zo. Ze zei dat ze
dat ontzettend zwaar vond als leerkracht om dat een plaats te geven. En dat
kindje is nu, sinds vorige vrijdag terug op school en die kreeg eigenlijk wel
veel kansen. Dat is dus eigenlijk nog niet echt afscheid maar toch een
confrontatie met iets levensbedreigend. Die kindjes zijn dan ouder, tweede
leerjaar, maar ook nog klein en dat zij dat toch heel moeilijk vindt. Zij zei
dat ze zich alleen voelde staan.
Bij de juf van Marieke was dit toen ook zo. Ze zei dat ook
vaak tegen ons. Maar anderzijds had ik wel het gevoel dat zij zich heel sterk
probeerde te houden voor de kleuters.
Op welke manier heeft
het gebeuren een invloed gehad op het leven van je kind?
Wel, het heeft een zware indruk nagelaten. Niet alleen op Marie
maar ook op ons. Het was als ouder ook niet gemakkelijk om hiermee om te gaan.
Je ziet je kind bang hebben voor allerlei zaken en je weet zelf op de duur niet
meer hoe je daarmee moet omgaan.
Het was voor haar erg zwaar direct na het overlijden.
Maar wat ik me ook nog goed herinner is dat hier iemand aan
de deur, ik weet niet meer goed wie het was, iets zei over dat de papa de
oorzaak was. Dat was een tijdje na het gebeuren, maar toen heeft dat terug iets
los gemaakt. Ze was terug erg angstig, terwijl het net iets beter ging. Ze
twijfelde aan de veiligheid van je vader, van je gezin. Voor een kind zou een
papa nooit zoiets doen. Dat vond ik heel moeilijk, hoe je daarmee moest omgaan.
Heeft het nog steeds
invloed op jullie leven en op het leven van Marie?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten