Belangrijk is dat we als
leerkracht zorgen voor een sfeer van vertrouwen en verbondenheid. Wanneer
kinderen deze sfeer aanvoelen gaan ze zich onmiddellijk veiliger voelen.
Wanneer kinderen zich veilig voelen, kunnen ze hun verdriet uiten. Als dit
niet het geval is, stellen ze dit rouwen uit. Het is als leerkracht belangrijk
om je te blijven informeren hoe het met het kind gaat, ook als het kind zich
afsluit. We moeten ons medeleven blijven tonen ten opzichte van het kind. Op
die manier voelt het kind dat je afweet van het verdriet en dat je er voor hem
bent.
Leerkrachten kunnen
kinderen ondersteunen door hen na verlies of pijn de kans te geven tot
creatieve expressie. Kinderen kunnen nog niet altijd verwoorden wat ze voelen
en daarbij kan het bijvoorbeeld helpen om hen te laten schilderen, tekenen,
boetseren, muziek maken, etc. Dit maakt het voor kinderen gemakkelijker om over
hun gevoelens en gedachten te communiceren. Kunstzinnig werken wordt vaak
aangevoeld als veilig, want je hoeft niet te praten over jezelf maar toch kan
je je uiten. Wanneer we kleuters muzisch laten werken na rouwen of verdriet is
het belangrijk om kinderen ook te laten vertellen over wat ze gedaan hebben.
Een belangrijke tip voor leerkrachten daarbij is dat het belangrijk is om kinderen
te laten vertellen en er zelf geen betekenis aan te koppelen. Wanneer we dit doen ontnemen we kinderen een belangrijke kans.
We kunnen als leerkrachten
belangrijke personen zijn in het leven van rouwende kinderen. Wanneer er een
verlies optreedt binnen een gezin of familie verandert er vaak veel voor een
kind. Hierdoor gaat het kind zich thuis niet meer veilig voelen. Op school
daarentegen blijft alles zoals voordien. Hierdoor kan het zijn dat kinderen
zich hier op dat moment veiliger voelen dan thuis. Dit kan ervoor zorgen dat ze
hun verdriet eerder op school gaan uiten dan thuis.
Hieronder geef in enkele
suggesties uit de literatuur van mogelijke activiteiten die leerkrachten kunnen
doen om een overlijden een plaats te geven in de klas.
Er kan bijvoorbeeld gewerkt
worden met een herdenkingshoekje waarin allerlei zaken over de overleden
persoon verzameld worden. Kinderen kunnen dan even in het hoekje gaan zitten
wanneer ze even 'bij de persoon' willen zijn of even alleen zijn. Leerkrachten
kunnen kleuters daarbij de kans geven om dingen van thuis mee te brengen om in
het hoekje te leggen.
Ook werken met verhalen kan
voor kleuterjuffen een grote hulp zijn.
Hieronder wil ik kort
enkele mogelijke prentenboeken weergeven.
• Lieve oma pluis
De oma van Nijntje sterf.
Het is net alsof ze ligt te slapen, maar ze ademt niet meer. Nijntje heeft veel
verdriet. Op een rustig plaatsje in het bos wordt oma begraven. Nijntje brengt
mooie bloemetjes naar oma en zet ze op het graf.
Dit boek is geschikt voor
jonge kleuters. Het is te gebruiken vanaf 2 jaar. Het is erg geschikt voor de
kleuters van de instapklas en de eerste kleuterklas.
• Kikker en het vogeltje
Kikker vind een vogeltje.
Varkentje, Haas en Eend komen ook kijken. Ze denken samen na over wat er met
het vogeltje is gebeurd. Kikker denkt dat hij kapot is, dat het vogeltje het
niet meer doet. Varkentje denkt dan weer dat het vogeltje gewoon wat ligt te
slapen. Uiteindelijk zegt Haas dat het vogeltje dood is.
Maar dood zijn, wat is dat?
vraagt Kikker zich af.
Ze begraven het vogeltje
samen en gaan dan verder met de alledaagse dingen. Kikker komt aan het einde
van het verhaal tot de conclusie dat het leven prachtig is en ziet dan een
ander vogeltje fluiten in een boom.
Dit prentenboek is geschikt
voor kleuters vanaf 4 jaar.
• Rikki en de eekhoorn
Dit is ongeveer hetzelfde
verhaal als 'Kikker en het vogeltje'. De prenten zijn alleen meer geschikt voor
jongere kleuters.
Het verhaal gaat over Rikki
die in het bos gaat zoeken naar kastanjes. Maar wat vindt hij daar op de grond?
Het is een eekhoorn. Rikki vraagt zich af of hij ligt te slapen, of hij ziek
is, of hij een pootje gebroken heeft. Rikki gaat zijn vriendinnetje Anni halen.
Samen brengen ze de eekhoorn naar Rikki's mama. Zij weet meteen wat er aan de
hand is en legt dit uit aan de kleuters.
Dit prentenboek is geschikt
voor kleuters vanaf 3 jaar.
• Derk Das blijft altijd bij ons
Derk Das is een goede
vriend van alle dieren in het bos. Maar hij is oud geworden, heel oud. Op een
dag vindt Victor een brief van Derk Das waarin hij schrijft dat hij een lange
tunnel is ingegaan. Hij neemt afscheid van de dieren in zijn brief. Das' vrienden
zijn erg verdrietig, maar later herinneren ze zich dat hij hen allerlei dingen
geleerd heeft. De dieren missen Derk Das heel erg, maar als ze over hem praten
is hij toch een beetje bij hen.
Het boek is geschikt voor
kleuters vanaf 4 jaar.
• Groter dan een droom
Zus is dood, al voordat
broer geboren werd. Broer heeft haar dus nooit gekend, maar toch hebben ze een
speciale band. een band die alleen broers en zussen kunnen hebben. In het
verhaal maken zus en broer samen een fietstocht. De dood van zus leeft nog in
het gezin, maar dit op een positieve manier. Dit boek is geschikt voor de
oudste kleuters.
• Het egeltje onder de oude boom
Egeltje werd op een mooie
winterdag geboren. Mama en Papa Egel zorgde goed voor hun egeltje. Hij groeide
goed en kreeg stevig stekels. Maar mama begon zich na een tijdje zorgen te
maken, want egel speelde niet zoals de andere egels en zijn stekels waren
slapper. Mama ging met egeltje naar dokter Uil. Die stelt vast dat Egeltje erg
ziek is. Dokter Uil vertelt dat Egeltje zijn eerste verjaardag niet meer zal
halen. In de zomer sterft Egeltje. Mama en Papa Egel nemen afscheid van hun
kleine egel. Ze begraven hun kindje onder de oude boom waar Egeltje steeds naar
de bladeren keek. Dit prentenboek is geschikt voor de oudste kleuters.
• Papa, hoor je me?
Polle vertelt over zijn
vader. Hij beschrijft het proces van zijn ziekte. Hij vertelt dat papa hem
vertelt heeft dat er allemaal kleine soldaatjes in zijn lichaam zaten. Het
waren gemene soldaatjes die hem kapot wilde maken. De dokter gaf hem medicijnen
tegen deze soldaatjes en na een tijdje won het medicijn. Hij vertelt dat zijn
papa hem beter voelt, maar er waren nog gemene soldaatjes die niet dood waren.
Zij hadden zich in zijn lichaam verstopt. Polle vertelt hoe het stil is in
huis, over mama die huilt, over zijn broer Dajo die altijd alleen op zijn kamer
zit, etc.
Dit prentenboek is eerder
gericht op de oudste kleuters en leerlingen van het eerste en tweede leerjaar.
• Een boom vol herinneringen
Vos heeft lang en gelukkig
geleefd, maar nu is Vos erg moe. Hij zoekt een plaatsje uit in het bos en doet
zijn ogen voor altijd dicht. De vrienden van Vos missen hem erg. Ze komen vaak
samen om herinneringen over Vos op te halen. Terwijl ze dit doet, groeit er een
plantje waar Vos begraven ligt. Telkens wanneer er herinneringen worden
opgehaald groeit het plantje. Uiteindelijk groeit het plantje uit tot een boom,
een boom vol herinneringen.
Dit prentenboek is geschikt
voor kinderen vanaf 4 jaar.
• Ik had je nog zoveel willen zeggen
Das en Maatje zijn de beste
vrienden. Ze doen alles altijd samen. Maar plots is Maatje weg. Maatje is dood.
Das voelt zich helemaal alleen. Hij probeert Maatje op verschillende manieren
te bereiken, omdat hij Maatje zo mist en nog zoveel te vertellen had. Hij gaat
naar haar op zoek, schrijft een brief, etc., maar tevergeefs, Maatje is
onbereikbaar.
Een prentenboek dat geschikt
is voor kleuters vanaf 4 jaar.
Een andere optie om met
kleuters te werken rond rouwen en verdriet is een foto of doodsprentje in de
kring bij zich te zetten. We kunnen met kleuters samen een kaarsje aansteken en
kleuters stil laten worden.
Ook kunnen we met liederen
werken. We kunnen moeilijke boodschappen in liedjes gieten. Door samen met
kleuters te zingen voelen ze zich verbonden en veilig. Boodschappen krijgen ook
vaak muzikaal meer betekenis voor kleuters. Er zijn tal van liedjes terug te vinden
in boeken en handleidingen voor de kleuterklas, bijvoorbeeld: Troostlied uit de
handleiding TOV.
Vanuit de begrafenis van
Marieke (het kleuter uit mijn omgeving die stierf), ken ik nog altijd een
liedje. Ik zing dit nog vaak wanneer ik naar haar tuintje ga of naar de sterren
kijk. Het heeft me op een of andere manier altijd met haar verbonden. Hieronder
geef ik graag de tekst weer.
Soms heb ik veel verdriet,
want jij jij bent er
niet,
dan kijk ik naar een
sterretje
of naar de regenboog
dan kijk ik naar een
bloemetje
'k voel tranen in mijn
oog
want bij die mooie
dingen
denk ik steeds aan
jou
en wil ik zachtjes
zingen
dat ik nog van je
hou.
We kunnen ook werken met
een gebeds- of stiltemoment. Hiervan vind je ook heel wat voorbeelden terug in
de handleiding TOV of Tuin van Heden.
Wanneer we met een gebed
werken is het hierbij belangrijk dat het gebed aansluit bij de leefwereld van
de kleuters.
Bij de jongste kleuters
moeten we op zoek gaan naar een kort en concreet gebed. Bij oudere kleuters kunnen
we al gebruik maken van abstractere gebeden. Al gaan we nog steeds niet te
abstract. We vinden ook heel wat voorbeelden terug in de boekjes 'Even stil'
die zijn uitgebracht voor de verschillende leeftijden. Hieronder geef ik een
gebedje weer voor de twee leeftijdscategorieën.
Kijk eens, lieve oma,
ik brand een kaars voor
jou.
Ik weet wel dat je dood
bent.
Maar dan zie je toch
dat ik van je hou.
(Even stil voor kinderen
van 3 tot 5 jaar)
Lieve Jezus,
ik heb verdriet.
Iemand van wie ik heel veel
hou,
is er niet meer.
Dood.
Ik schrei veel.
Nooit zal ik die lieverd
nog zien.
Wat moet ik doen,
Jezus?
Ik zou graag hebben dat wie
dood is,
een beetje verder kan leven
in mijn hart.
Ik vraag het je,
Jezus.
(Even stil voor kinderen
van 6 tot 8 jaar)
Wanneer we lesgeven in het
gemeenschapsonderwijs of gemeentelijk onderwijs, kunnen we een stiltemoment
voorzien. Je kan werken met gedichten die voorgelezen worden wanneer de kaars
brand. Kleuters worden stil en kunnen op die manier tot innerlijke rust komen.
We moeten hier hetzelfde aandachtspunt in ons achterhoofd houden als wanneer we
met een gebed werken, namelijk voor jonge kleuters iets concreet en kort bij hun
leefwereld. Bij oudere kleuters kan het al iets abstracter.
We kunnen ook filosoferen
met kleuters over het onderwerp 'dood gaan'.
Ik postte op een blog een
voorbeeld van een kleuterjuf die met haar kleuters gefilosofeerd heeft over het
onderwerp 'de dood'. Er kunnen vragen in aan bod komen als 'wat gebeurt er als
we dood gaan?', 'kan de overleden persoon ons zien?', etc. Het is belangrijk om
kleuters hun mening te laten verwoorden en voor ogen te houden dat een mening
van een kleuter nooit fout is.
We proberen kleuters zoveel
mogelijk op elkaar te betrekken.
Hierbij moeten we opletten
dat we er niet te diep op ingaan, want dit kan bij sommige kleuters
angstgevoelens oproepen.
Er zijn ook methodes en
handleidingen die we kunnen raadplegen voor mogelijke activiteiten in de klas.
Naast TOV en Tuin van Heden kunnen we ook gebruik maken van de Axenroos (waar
in heel wat scholen standaard mee gewerkt wordt) of met 'Een wereld vol
troost'.
Wanneer we met de Axenroos
werken op school kunnen we in een periode van verdriet en rouw werken rond de
schildpad. De schildpad ondergaat angsten en moet dingen van zich afzetten.
Wanneer kinderen geconfronteerd worden met rouw en verdriet kunnen ze zich erg
goed inleven in de schildpad. Ze zullen deze ax op die manier beter
begrijpen.
We kunnen ook gebruik maken
van 'Een wereld vol troost'. Dit is een koffer met allerlei materialen rond de
dood. De koffer bevat gedichten, verhalen, poppen, prentenboeken, etc. De
koffer bevat materialen over vijftien uiteenlopende verliessituaties. Het gaat
van het verliezen van een waardevol voorwerp tot het verlies van een
persoon.
Deze koffer is ideaal om in
de klas te hebben en wanneer we onverwacht met rouwsituaties geconfronteerd
worden boven te halen. We kunnen deze koffer dan gebruiken om het onderwerp
bespreekbaar te maken.
We hebben als leerkracht
oneindig veel mogelijkheden om kleuters te ondersteunen bij rouw en verdriet.
Ik denk dat het belangrijkste om mee te nemen is dat we eerlijk en oprecht
moeten zijn tegen kleuters. We moeten durven ons eigen verdriet te tonen en
open te staan voor hun verdriet. We moeten voor hen klaarstaan om hun te
steunen wanneer zij hier echt nood aan hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten