Ik vond volgend artikel op de blog van het leerkracht. Het pakte me, daarom wil ik het op mijn blog zetten.
OVER
MIST, WOLKEN EN WAT ER GEBEURT ALS JE DOOD GAAT
We zitten te praten over het weer. Er
hangt een dichte mist en we kunnen dat vanuit ons raam goed zien omdat we een
prachtig uitzicht over het veld hebben.
De wolken hangen nu beneden omdat ze
komen kijken hoe het met ons gaat,’ zegt een van de kinderen.
‘Maar hoe komen
ze dan beneden?’ vraagt een ander.
Tja, dat weet ik natuurlijk ook niet.
Dus ik vraag aan de groep wie daar een antwoord op heeft.
‘De wolken komen met
een vliegtuig omlaag.’ ‘Nee hoor, ze worden gewoon heel zwaar en dan zakken ze
naar beneden, net zoals dat met een weegschaal gaat.’
‘Aha,’ zeg ik. ‘Maar hoe
worden ze dan zo zwaar?’
‘Nou, dan komt er een kleine wolk en een grote
wolk en dan doet die kleine ‘plak!’ zo aan de die grote vast. En dan komen alle
andere kleine wolken er ook bij en zo worden ze dan heel groot en zwaar dus dan
komt de wolk naar beneden,’ zegt een oudste kleuter.
‘Ik denk dat de wind ze
gewoon omlaag blaast omdat hij even alleen wil zijn. Die wolken doen altijd
heel druk en dan wil hij rust hebben dus blaast hij ze weg,’ vindt een
ander.
‘Als je dood gaat komen de wolken ook naar beneden,’ vertelt iemand.
‘Ja, want dan komen de wolken je halen om naar de hemel te gaan.’
Is de hemel
dan heel groot?’ vraagt een jongste kleuter. ‘Want er moeten dan wel heel veel
mensen in kunnen!’
‘Tuurlijk,’ verklaart zijn buurman,’want de hemel is net zo
groot als onze planeet want daar moeten allebei evenveel mensen in kunnen.
Anders is hij al vol als er één heel dik iemand dood gaat en dan kan er niemand
meer bij.’
Juist. Dus daar komt al die mist
vandaan. Maar nu ontdekken de kleuters een nieuw probleem en het gesprek gaat
verder:
‘Als je dood gaat kom je in een kist in de grond. Maar als je naar de
hemel gaat, waar blijft die kist dan?’ vraagt een kleuter verward.
‘Die blijft
in de grond, alleen je botten blijven er nog in want die heb je dan niet meer
nodig,’ weten een paar anderen.
‘Maar ik snap dat niet. Waar blijft dan de rest
van je lijf?’ Het blijft toch een serieus probleem.
‘Ja dat gaat dan gewoon
weg. Je botten zijn sterker dan je velletje dus je vel gaat weg en je botten
blijven liggen.’
‘Maar…hoe lopen de mensen dan zonder botten naar de hemel?
Zonder botten ben je helemaal slap!’
‘Ik weet dat,’ orakelt een kleine
filosoof. ‘Als je dood gaat word je een beetje doorzichtig en kan de wind je zo
wegblazen. Om te zorgen dat je dan toch in de hemel komt komen de wolken je
beneden uit je kist zuigen en dan dragen ze je zo naar de hemel toe als ze weer
naar boven gaan.’
‘Ja,’ vertelt een kleuter. ‘Want als
je al je botten nog hebt ben je te zwaar en zak je door de wolken heen. Dus
daarom komen ze alleen naar beneden als iemand dood is om op die ene te letten
en die te troosten. Want die kan niet meer naar zijn papa en mama en zijn
vrienden. Behalve als die dan al in de hemel zijn. Dan is het wel fijn.’
Het is nog steeds erg mistig buiten. Lieve mensen die
onlangs iemand verloren hebben: de wolken zullen goed voor jullie dierbaren
zorgen. De kleuters weten het zeker.
(Bron: http://kleuterklasse.nl/?p=226)
Mijn mening over het bericht:
Het bericht van de leerkracht raakte me onmiddellijk Je kan eruit leren dat kinderen met veel vragen zitten over de dood. Ze proberen antwoorden te vinden op deze vragen. We zien dat ze vragen hebben rond één van de drie sleutelbegrippen over het abstracte begrip 'dood'. De kleuters stellen vragen rond het niet meer functioneren van het lichaam. Ze vragen zich af wat er met je botten gebeurd en hoe je nog kan lopen in de hemel. De kleuters proberen vat te krijgen op de gebeurtenis.
Maar dit bericht getuigt er ook van dat kleuters attent kunnen omgaan met verdriet. Kinderen geven in dit bericht volgens mij een hele mooie betekenis aan doodgaan. Zoals de kleuterjuf zegt, kan dit een troost zijn voor mensen die geconfronteerd werden met de dood.
Ik vind dat de kleuterjuf ook goed optreedt tijdens dit gesprek. Ze laat de reacties vooral van de kleuters komen. Ze probeert ervoor te zorgen dat de kleuters op elkaar reageren. Ze geeft geen pasklare antwoorden aan de kleuters maar speelt de vragen door naar andere kleuters. Hierdoor zorgt ze ervoor dat de kleuters verder gaan nadenken. Ik vind het ook mooi dat ze deze kans grijpt om over de dood te praten. Dit kan, denk ik, voorbereidend werken wanneer kleuters zelf geconfronteerd worden met de dood.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten