woensdag 9 april 2014

STAP 4: Rouw en verlies: het kind moet voelen dat het tegenover iemand staat die ook weet wat pijn en verdriet is

Ik las het artikel: Depondt, L. (2007) Rouw en verlies: het kind moet voelen dat het tegenover iemand staat die ook weet wat pijn en verdriet is. Kleuters en ik: ervaringsgericht werken met jonge kinderen, Jrg. 23 nr. 3, pag. 11-14

In het artikel wordt verteld dat het goed is om kinderen kansen te geven tot creatieve expressie na verlies of pijn. Kinderen kunnen nog niet altijd verwoorden wat ze voelen en daarbij kan het bijvoorbeeld helpen om ze te laten schilderen, tekenen, etc. Kinderen hebben het op manier makkelijker om over hun gevoelens en gedachten te communiceren. Maar wanneer we met kinderen werken die met verlies of pijn geconfronteerd werden, moeten we verder denken dat alleen schilderen of tekenen. In het artikel wordt gezegd dat kinderen hun emoties ook kwijt kunnen door bijvoorbeeld onbelemmerd te kloppen op klei, muziek te maken, etc. In het artikel zegt men dat kunstzinnig werken veilig is, want je hoeft niet te praten over jezelf maar toch kan je je wel uiten.
In het artikel haalt men ook aan dat het belangrijk is om kinderen te laten praten over wat er bijvoorbeeld op zijn tekening staat. Het is belangrijk dat je het kind jou wegwijs laat maken op zijn tekening en er zelf geen betekenis aan gaat koppelen. Als je er zelf een betekenis aan gaat koppelen, krijgt het kind er de kans niet meer toe. Je kan een kind zijn gevoelens en gedachten leren kennen door het zelf te laten vertellen.

In het artikel worden ook enkele praktische tips gegeven. Er worden teveel tips gegeven om ze hier allemaal op te sommen, daarom heb ik ervoor gekozen om enkele tips die ik zeker wil meenemen naar mijn latere klaspraktijk te selecteren.
Tips die ik zeker meeneem:
- Een kind zal zich op openstellen in een sfeer van vertrouwen en verbondenheid. Dit zijn twee waarden waar ik zelf erg veel belang aan hecht. Het zijn waarden die volgens mij centraal staan in een klas die goed functioneert. Het zijn dan ook waarden die ik zeker wil realiseren in mijn latere klas.
- Het is belangrijk om te blijven informeren of het gaat met het kind, ook als het zich afsluit. Het is belangrijk om niet te gaan (thera)peuteren. Wel is het belangrijk om je medeleven te blijven tonen ten opzichte van het kind en te laten merken dat je er bent voor het kind. Het is noodzakelijk om het kind te laten aanvoelen dat je af weet van zijn verdriet. Op die manier kan het kind zich op na een bepaalde tijd klaar voelen om zijn verdriet te verwerken.

In het artikel stonden ook nog enkele interessante boeken vermeld van Claire Vanden Abbeele. Zij is kunstenares, dichtster, hulpverlener en auteur. Daarnaast stond er ook een verwijzing naar haar website.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten